7/1 – Rögle Dammar

Efter misslyckandet i Sallerupsdammarna så bestämde vi oss för att testa ett pass isfiske i Rögle Dammar efter regnbåge. Eftersom det var premiär igår och vi ansåg att det förmodligen skulle vara översvämmat med folk där så beslutade vi oss för att vänta tills idag.

Vi var på plats lite innan 9 på morgonen, vandrade ut på damm 1 och borrade snabbt upp 3 hål. ”Vi” är jag, Darrell och Darrells pappa Andy Piper som nyss flugit in från Spanien.
Det tog inte många minuter förrän Darrell hade krokat en regnbåge och en kort stund senare låg den på isen. Den föll för ett gammalt hederligt stort rödingblänke agnat med räka.
Avkrokning, lite foto och gratulationer sen dröjde det inte länge innan Darrell hade ytterligare en fisk krokad. Som den gode son han är så gav han spöt till Andy så att han skulle få drilla och landa sin första isfångade regnbåge. Andy är dock van vid långa karpspön med fin action och drillade fisken lite väl hårt och tyvärr släppte den efter en kort men intensiv fight.

Då jag inte kännt ett smack på mitt spö så fick jag ju ändra taktik, bytte snabbt om till en klassiker – Bergmanpirken, bronsfärgad med lite glitter på och så en bit räka på kroken. Det var precis vad bågarna ville ha och ett par ryck senare small min första is-båge på och här gjordes inga misstag, fisken drillades rutinerat och Darrell plockade den med säker han när jag fick upp den i hålet.
Ny räka och ner igen. Pang! Ny båge och ny fight, denna gången landade jag den själv med ett säkert gälgrepp.

En av killarna som jobbade som tillsyningsman, Nils, kom och pratade en stund och kom även och bjöd på kokt korv med senap och ketchup, vilken service! Han slog följe med oss och det blev en hel del spring för honom fram och tillbaka mellan hålen och stugan för att serva oss med mat, eller var det för att det kom nya kunder..?

Nu inföll en period av stiltje, små små naffs på kroken gjorde oss misstänksamma att även abborrarna hade hittat våra beten. Mycket riktigt, riktigt små abborrar på under hektot åkte upp och lika snabbt ner igen.

Vi tröttnade på detta och vandrade bort en bit och borrade oss lite nya hål. Nu var det Andys tur att kroka fisk, två snabba regnbågar fick se ovansidan på isen efter bara 10 minuters fiske i de nyborrade hålen.
Vi fick uppleva riktigt bra fiske sista timmen och alla 4 krokade fisk på löpande band.

Totalt fick vi upp 10 regnbågar och tappade 5 stycken, inte illa för en dags fiske. De flesta som var där fyllde sin kvot och det var en strålande dag på isen, Rögle Dammar visade sig från sin bästa sida. Vi tackar för en underbar dag och ett extra stort tack till Nils för hans gästvänlighet.

Senast uppdaterad av den .