T-Bag

Gös i Ringsjön

Nu är det två år sedan vi var och fiskade i Ringsjön, hög tid att dra lite gös igen.
Jag, Darrell och Tomasz drog iväg klockan 5 på morgonen för att se om vi kunde lura upp några fina gösar. Darrell är ju fortfarande göslös och jag har lovat honom att hjälpa honom landa en gös. Det gick inget vidare för honom de två senaste gångerna, både jag och Tomasz fick gös men inte Darrell.

Jag hade läst på en hel del om vertikalfiske innan turen och även kittat upp en del med vertikalprylar, det skall ju vara otroligt hett för gös. Som backup tänkte vi köra lite trolling men det var vertikalfiske som vi skulle lägga fokus på.

Väl framme vid Ringsjön kom vi snabbt i båten och vi beslutade oss för at trolla oss ut till en djupbrant där min plan var att hitta gösen och köra vertikalfiske. Senast vi var i Ringsjön så hade jag bra fiske på en brun/orange Cotton Cordell wobbler så den gav jag till Darrell, hade ju lovat honom gös. På mitt eget spö slängde jag på en brun/svart Cotton Cordell wobbler av samma modell. Det tog inte mer än 5 minuter innan det small till på mitt spö och en fin gös på 1,5kg kunde snart landas. Vilken start på dagen!

Vi fortsatte vårt trollande och snart var det Tomasz tur, fin böj på hans spö och vi trodde alla att det var en större fisk. Det visade sig var ett stort betongsänke på 2 kilo som förmodligen använts som ankare eller vikt till ett nät, Tomasz wobbler hade fastnat i den repstump som satt kvar på betongklumpen. Om Tomasz fick några glirningar om sin fina fångst? Nah…

På väg mot djupbranten så landade jag och Tomasz ytterligare tre gösar och trolling verkade helt klart vara dagens melodi. På Darrells spö var det dock ingen aktivitet och han började mumla om att jag gett honom den sämsta wobblern. Snäll som jag är så gav jag honom min wobbler som nu landat två gösar inom loppet av en timme och han blev genast på bättre humör. Jag satte på en grön/gul modell av samma wobbler och ett par minuter senare small det på mitt spö igen, gös nummer fyra landad. Den närmsta timmen landade jag ytterligare två gösar, en fin halvkilosabbore och en 3 kilos gädda.

Vi testade en del vertikalfiske på några fina bananer som dök upp på lodet men tyvärr utan framgång och vi beslutade att det blir trolling för hela slanten resten av turen. Tog en tur in i Särtoftasjön men utan minsta känning så gav vi upp efter en timme och åkte tillbaka till den stäckan vi tagit de tidigare gösarna. Det visade sig vara ett bra val och vi landade totalt ett tiotal gösar varav 4 fick följa hem som matfiskar, resten fick gå tillbaka.

Fyra sköna timmar på Ringsjön med riktigt bra fiske, synd bara att det inte kom upp några större individer, men det verkar tyvärr bli mer och mer sällsynt i Ringsjön.
Hur det gick för Darrell? Han är tyvärr fortfarande göslös.

Senast uppdaterad av den .