Fin-regnbåge-på-booby

Regnbåge i Sallerupsdammen

Eftersom jag nu laddat till tänderna med Boobies som Roger tipsat mig om så måste jag ju ut och testa detta underbarn till fluga! Det blev till att bege sig till Sallerupsdammen i jakt på en regnbåge eller två. Sallerupsdammen ligger bara tio minuter hemifrån så det är nära och bra. Det finns Damm 1 och Damm 2, i Damm 2 är det endast flugfiske tillåtet medan man i Damm 1 får fiska även med spinn. Sallerupsdammen sköts och drivs av SFK Spinnaren och vill du veta mer om fisket där så besök deras website som du hittar här: http://www.sfkspinnaren.se/J25/index.php/sallerup.

När jag kom fram till Sallerupsdammen så var det oväntat nog fullt med folk, jag trodde jag skulle vara själv vid dammen men ack så fel jag hade. Efter lite snack med de andra fiskande så kom jag fram till att ingen fisk hade landats innan jag dök upp, kändes inte så hoppfullt men jag skulle ju fiska med Booby så det skall väl inte vara några problem?
Med självförtroendet på topp traskade jag ner till en av bryggorna och med min knaggliga teknik fick jag ut min Booby hyfsat långt och började fiska av. Hände inte ett smack på över en timme och jag började tro att jag blivit lurad, den här flytande frigolitkulan till fluga verkade mest skit.
Jag bestämmer mig för att bege mig bort till Damm 2 för att testa lite där, de båda dammarna skiljer ju sig en del åt och kanske skulle min teknik lämpa sig bättre där.
På vägen till Damm 2 stannade jag till nere i hörnan av Damm 1 som nu var tom på folk och gjorde ett halvtaskigt kast. Boobien sjunker och plötsligt känner jag lite nafsande. Mothugg och så börjar det spritta i spöt. Hmm, måste vara en liten abborre som slurpat i sig min Booby, knappast en regnbåge? Börjar ta hem linan snabbt och till min förvåning är det en fin regnbåge på runt kilot som kastar sig upp i luften i en fin volt och landar i vattnet igen med ett stort plask. Verkar som om regnbågen inte riktigt förstått från början att den satt fast men sedan blev det åka av. Riktigt kul fight på flugspöt och jag kunde till slut landa dagens första regnbåge och även min första regnbåge fångad på en Booby!

Körde lite fler kast på samma spot men begav mig till slut bort till Damm 2 när ingen regnbåge visade intresse för min Booby. Här var det nästan tomt vilket passade mig bra, är ganska obekväm med min kastteknik som milt uttryckt är usel. Ut med min Booby igen och det tog inte många kast innan jag kände samma försiktiga naffsande och återigen fick jag känna på spöböj. Denna regnbåge var det fart på från första sekund och jag fick en härlig fight innan jag landade regnbåge nummer två i håven.

Kände mig ganska nöjd med dessa två regnbågar och att fiska med Booby verkade ju helt klart funka. Svårt att säga om jag hade landat dessa två regnbågar om jag inte fiskat med Booby men låt oss tro att det helt och hållet var flugvalet och teknikens förtjänst.

Booby för regnbåge funkar i alla fall, tre timmars fiske och två landade regnbågar talar sitt tydliga språk. Det blev ugnsstekt regnbåge till kvällsmat och för en gångs skull var frun nöjd med mitt fiskepass, när jag kommer hem och berättar att jag fått karp som åkt tillbaka är hon inte lika nöjda kan jag säga. Hade jag berättat vad ett dagskort i Sallerupsdammen kostade så hade hennes goda humör med all sannolikhet försvunnit omgående så det lät jag bli.

Senast uppdaterad av den .